Friday, April 10, 2009

Masak Lemak Cili Padi - versi balas dendam

CeritEra


Org tua-tua kata, air tangan isteri, air tangan seorang ibu, bisa menakluk hati suami... bisa memikat hati anak-anak.. memang benar la kot ye....

Alkisah, saya pegi ke Laksa Shack dengan kengkawan opis... saya tengok gambo kat menu book bkn main menggoda ayam lemak cili padi... so, saya orderlah 1 set of nasi+ayam lemak cili padi, kengkawan lak ada yg order assam laksa, curry laksa, nasi + ikan bakar...

Ni lah ghope set yg saya makan... lain digambo, lain ghope yg smpi ke meja... kureng lah... (tapi sup dia boleh tahan juga sedapnya) .... Anyway, saya mkn la abis ayam tu.. en.suami dah selalu pesan, makanan kena habiskan... dia tak suruhpun saya habiskan gak esp kalu pebret saya, ayam!








On the way blk, saya kabo kat en.suami, kureng ummph la mkn tadi, jom beli santan, kita nak buatlah versi omak den..( omak mentua dah xde... uhuk uhuk ..uhuk... windunya masakan dia..!).

Lepas settle kan hal anak2, dlm kul 11pm saya berjaya siapkan ayam masak lemak cili padi versi saya..! jeng...jeng... jeng.. tengok ni...





Ain bam-bam & acipboy cepat2 serang... Along belum tidur lagi, dpt hidu and bising kata nak makan nasi.. .umminya pujuk minta dia makan esok.. (dah mlm la ..)... Ain kata dia lapar, nak nasi... yang sorang ni susah teman nak larang... Ain makan roti cicah kuah lemak cili padi...! Acipboy jadi penonton, agak takut rupa dia bila kita kata pedas....


Dalam pedas2 tu Ain boleh kata cedap la ummi... air always ready kat sebelah tu... mkn sikit berulam minum.... cane lah anak ummi yg sorang ni tak bam-bam.... hehehe





Amacam, ada brani mau cuba...?

Sonang jo...! ni resepi omak den, kisar cili padi+kunyit hidup+sedikit belacan+serai (nilah tips paling besh, omak kata serai utk bagi wangi), campurkan bahan kisar dgn air sket, rebus dgn ayam smpi mendidih & ayam empuk, masukkan santan, serai (dititik), daun kunyit, asam jawa, garam, & buah keras(tumbuk halus)..... selesai..!

Sonang jo kan? kan? kan?

1 comment:

  1. bleh masak lg tak, nak rasa kesodapan nye??

    ReplyDelete